درمان قوز قرنیه

شیوه درمان قوز قرنیه در هر بیمار با دیگری متفاوت خواهد بود. روش های درمان این بیماری بسته به نوع و میزان آن نیز متغییر است. برای شروع درمان بهتر است که به بهترین کلینیک چشم پزشکی در کرج مراجعه کرده و تحت معاینه و بررسی یکی از بهترین چشم پزشک های این واحد پزشکی قرار بگیرید در پی شواهد به دست آمده میتوان نوع پروسه درمان را برای شما مشخص کرد. شایان ذکر است که اگر روند درمانی برای شما با دارا بودن یک نمره مشخص موثر بوده است می تواند برای فرد دیگر کارایی نداشته باشد. زیرا این روند ها بر اساس میزان نازکی قرنیه و مقدار بیشتر شدن منحنی قرنیه می تواند متفاوت باشد.

درمان قوز قرنیه

کراتوکونوس از وارد شدن نور به چشم و متمرکز شدن آن به روی شبکیه جلوگیری می کند و منجر به خطای دید خواهد شد. زمانی که افراد دچار این اختلال می شوند در ابتدا با تاری دید و اختلال در بینایی مواجه شده و چشم آن ها به شدت نسبت به نور حساس می شوند. به طور کلی هرچه قوز قرنیه شدت بیشتری پیدا کند ، میزان بینایی چشم نیز تحلیل بیشتری خواهد رفت.

علت به وجود آمدن قوز قرنیه

علت دقیق بروز بیماری کراتوکونوس ناشناخته باقی مانده است. اگر چه مالیدن محکم چشم ، دلیل ایجاد قوز قرنیه نمی باشد ؛ ولی ممکن است در روند ایجاد آن تاثیر گذار باشد. ممکن است فاکتور های ژنتیکی موجب ایجاد این بیماری شوند ؛ ولی ابتلای والدین به این بیماری الزامی برای ابتلای فرزندشان ندارد. تنها در 15 درصد مواردی که افراد دارای بیماری قوز قرنیه هستند ، سابقه فامیلی در ابتلا به این بیماری ممکن است وجود داشته باشد.

احتمال ایجاد قوز قرنیه در افرادی که مبتلا به سندرم داون هستند ، بسیار بیشتر است.

بیماری قوز قرنیه ممکن است یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند. این بیماری عموما در سنین نوجوانی یا دهه دوم زندگی ، خود را نشان می دهد و معمولا پیشرفت آن تا 35 سالگی طول می کشد. البته در هر زمان بین سنین 15 تا 35 سالگی این احتمال وجود دارد ، که پیشرفت بیماری متوقف شود و یا بیماری دوباره پیشرفت داشته باشد.

درمان قوز قرنیه

 

چه افرادی می توانند بهترین کاندید جراحی کراس لینک قرنیه به شمار بیایند ؟

  • آن دسته از اشخاص که بعد از معاینه دکتر تشخیص قوز قرنیه را داده است.
  • کسانی که بیماری آنان پیشرونده بوده و برای درمان قوز قرنیه باید آماده شوند.
  • آن دسته از افراد که لنز های تماسی به درستی بر روی چشم آنان ایستادگی ندارد.
  • به تشخیص بهترین چشم پزشک در مجتمع کلینیک چشم پزشکی نورنگاه در کرج متوجه شده اند که میزان ضخامت قرنیه کمتر از 400 میکرون بوده است.
  • بانوان دقت داشته باشید که برای درمان قوز قرنیه نباید در دوران بارداری به سر ببرید.

علائم قوز قرنیه در مراحل مختلف پیشرفت بیماری

  • نشانه های کراتوکونوس در مراحل اولیه :

اختلالی که در بینایی در مراحل اولیه بیماری ایجاد می شود به کمک لنز های تماسی نرم و عینک قابلیت اصلاح دارد. هر چه قدر بیماری در مراحل پیشرفته تری باشد ، تعیین میزان عیوب انکساری چشم بسیار مشکل می باشد ؛ همچنین امکان اصلاح دید کامل و شفاف به کمک عینک یا لنز به دشواری صورت می پذیرد.

  • علائم قوز قرنیه در مرحله متوسط بیماری :

با پیشرفت بیماری به مراحل بالاتر شدت میزان کاهش دید بیشتر است. در مرحله متوسط بیماری ، نمی توان اصلاح دید را به کمک عینک یا لنز تماسی نرم صورت داد. در این مرحله برای اصلاح دید از لنز های سخت استفاده می شود. در بعضی افراد از یک لنز ترکیبی به نام (piggy back) برای اصلاح دید استفاده می شود. این لنز از قرار گرفتن یک لنز هارد بر روی یک لنز نرم ایجاد می شود.

  • نشانه های قوز قرنیه پیشرفته :

مهمترین نشانه مرحله پیشرفته بیماری ، عدم تحمل لنز سخت در بیماران است. معمولا وقتی در مرحله پیشرفته این نشانه رخ می دهد ، از پیوند قرنیه در بیماران برای درمان قوز قرنیه استفاده می شود.

تشخیص بیماری قوز قرنیه

حساس ترین و بهترین روش های تشخیص قوز قرنیه در مراحل اولیه ، توپوگرافی قرنیه ( بر اساس آنالیز شعاع انحنای قرنیه ) و توموگرافی قرنیه ( بر اساس میزان برآمدگی قرنیه ) هستند. معمولا در مراحل اولیه و متوسط بیماری ، تشخیص با معاینه ی معمولی به کمک نور اسلیت امکان پذیر نمی باشد. زیرا تا پیش از پیشرفته شدن بیماری ، میزان تغییرات قرنیه بسیار کم است.

درمان قوز قرنیه

در مرحله پیشرفته بیماری می توان به کمک نشانه های زیر بیماری را تشخیص داد:

  1. ایجاد نازکی در قرنیه به ویژه در ناحیه پایین قرنیه
  2. خارج شدن قله ی قرنیه از مرکز و بیرون زدگی های مخروطی
  3. ایجاد یک خط آهنی در عمق اپیتلیوم در اطراف پایه ی مخروطی یا حلقه فلیشر
  4. بیرون زدگی پلک پایین در هنگام نگریستن به سمت پایین یا مانسون
  5. ابتلا به هیدروپس حاد قرنیه

روش های درمان قوز قرنیه

  • روش های درمانی متفاوتی برای درمان این اختلال وجود دارد که بسته به نوع علائم آن تجویز خواهد شد. در صورت خفیف بودن علائم این بیماری ، عینک تجویز شده و دید بیمار اصلاح خواهد شد. در برخی موارد ممکن است بیمار پس از مدتی برای حفظ بینایی خود در سطحی قابل قبول ، مجبور به استفاده از لنز های تماسی سخت شود.
  • یکی دیگر از روش های درمان قوز قرنیه استفاده از رینگ داخل قرنیه می باشد. در واقع رینگ ، ابزاری منحنی شکل بوده که با انجام عمل جراحی درون قرنیه کار گذاشته شده و به صاف شدن انحنای قرنیه کمک می کند. در نتیجه دید فرد بهتر خواهد شد.
  • ایجاد پیوند های عرضی بیشتر در بافت کلاژن نیز یکی دیگر از روش های درمان قوز قرنیه می باشد. در این روش متخصص چشم قطره چشمی تجویز کرده و با استفاده از طول موج خاصی از نور ، قرنیه چشم را تقویت می کند. این کار به صاف و سفت شدن قرنیه کمک کرده و از برآمده تر شدن آن جلوگیری می کند.
  • در شرایطی که بیمار علائم شدیدی داشته باشند ، ممکن است پیوند قرنیه انجام شود. در این روش تمام یا بخشی از قرنیه با بافت قرنیه اهدایی پیوند زده می شود. البته با توجه به پیشرفت های علم پزشکی ، امروزه با انجام روش ترنس پی آر کی ریفایند می توان از انجام عمل پیوند قرنیه صرف نظر کرد.​

 

 

روند جراحی کراس لینینگ به چه صورت است ؟

این روند بر پایه بی حسی موضعی برای فرد مراجعه کننده صورت می گیرد. اما باز هم باید در اتاق عما این فرآیند در فضای استریل ، توسط متخصص چشم پزشکی صورت بگیرد. برای انجام این روند باید به وسیله ابزار مخصوصی پلک ها را باز نگهداری کرد و در ادامه شیوه درمان قوز قرنیه را آغاز خواهید کرد. به کمک اشعه ماوراء بنفش که به قرنیه تابانده می شود می توان این عارضه را در فرد درمان کرد.

عمل لیزیک و قوز قرینه

افرادی دچار بیماری قوز قرنیه هستند برای انجام برخی عمل های اصلاح عیوب انکساری چشم های خود با سوالاتی مواجه می شوند که آیا انجام این پروسه ها برای آنان محدودیت دارد یا خیر؟ آیا با وجود نازک بودن قرنیه می توان از روش های جدید برای درمان مشکلات دوربینی یا نزدیک بینی بهره برد؟ در عمل هایی مانند لازک، لیزیک ، پی آر کی و غیره نیاز است تغییری در شکل قرنیه به وجود آید تا بدین واسطه عیوب انکساری چشم ها درمان شود. برش خوردن و تراش قرنیه در این قسم جراحی ها دور از انتظار نیست و در واقع لایه ای از روی آن برداشته می شود و قرنیه تا حد لازم نازک می گردد. اما علت محدودیت لیزیک برای افراد مبتلا به قوز قرینه چیست؟ قوز روی قرنیه نوعی بیماری پیش رونده است که در طول گذشت زمان رفته رفته قرنیه را نازک تر می کند. بنابراین اگر قرنیه فرد مبتلا، دستخوش تغییراتی نظیر نازک تر شدن یا برش قرار بگیرد، آسیب ها غیر قابل جبران شده و احتمال شدت گرفتن اختلال بینایی فرد نیز وجود دارد. اغلب افرادی که خواهان لیزیک یا لازک هستند، الزامیست پیش از عمل تحت عکس برداری از چشم ها و رویت کامل قرنیه ها قرار بگیرند تا دکتر چشم پزشک را به علم بر قوز داشتن یا نداشتن قرنیه برساند. بنابراین اگر فردی به این عارضه دچار شود باید پیش از اقدام به لیزیک یا لازک تحت نظارت دقیق قرار گرفته و وضعیت چشم های وی کاملا بررسی شود. البته ممنوعیت را می توان با درمان هایی مانند روش کراس لینک قرنیه از میان برد. این پروسه به تقویت و تثبیت ضخامت قرنیه می پردازد و افراد پس از این عمل قادر خواهند بود چشم های خود را با تکنیک های حال حاضر درمان نمایند. در صورت سکونت در کرج، کلینیک نور نگاه با تجهیزات پیشرفته این معاینات را به انجام می رسانند.

تماس با کلینیک