درمان انحراف چشم

 

انحراف چشم به وضعیتی گفته می شود که طی آن چشم ها در موقعیت درست قرار نداشته و نگاه هر یک از آن ها به دو جهت متفاوت است. این عارضه می تواند بارز یا تنها گاهی قابل مشاهده باشد. در واقع در عین حال که یک چشم به سمت جلو نگاه می کند ، چشم دیگر به سایر جهت ها چرخیده است. عارضه مذکور ممکن است هر دو چشم را درگیر کند. یا گاهی چشم سمت راست به جلو نگاه کرده و بعضی اوقات همان چشم به سمت دیگری نگاه می کند. در ادامه این مطلب کلینیک تخصصی نورنگاه در رابطه با درمان انحراف چشم ، اطلاعات مفیدی به متقاضیان آن ارائه می دهد.

 

درمان انحراف چشم

شناخت علائم اولیه جهت درمان انحراف چشم

همانطور که ذکر کردیم انحراف چشم یا استرابیسم عبارت است از عدم هماهنگی چشم‌ ها در هنگام نگاه به جهات مختلف است . این علائم به گونه ای است که بدون استفاده از ابزارهای پزشکی ویژه ، انحراف چشم به طور دقیق ، قابل مشاهده و قابل تشخیص است . این عارضه می ‌تواند شامل انحراف از محور عادی چشم یا تفاوت قابل توجه در جهت نگاه دو چشم باشد که برای اشخاص دیگر به وضوح قابل مشاهده است . برخی از علائم انحراف چشم عبارتند از:

انحراف چشم ‌ها به داخل (اسکنتروپیا) : در این حالت ، چشم‌ ها به سمت داخل (نزدیک به بینی) جهت می‌ گیرند.

انحراف چشم‌ ها به خارج (اکزوتروپیا) : در این حالت ، چشم‌ ها به سمت خارج (از بیرون) جهت می‌ گیرند.

انحراف یکی از چشم‌ ها به بالا یا پایین (اپتروپیا) : در این حالت ، یکی از چشم‌ ها به سمت بالا یا پایین جهت می ‌گیرد.

انحراف یکی از چشم‌ ها به داخل و دیگری به بالا یا پایین (اسکنتروفوپتروپیا) : در این حالت ، هر دو چشم به سمت ‌های مختلف جهت می‌ گیرند.

علاوه بر این ، انحراف چشم ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد که می‌ توانند شامل درد ، سردرد ، اشک ریزشی ، کمبود بینایی ، دو بینگی و سرگیجه باشند . برای تشخیص دقیق و درمان مناسب ، مهم است که با یک پزشک چشم ‌پزشک مشورت کنید ؛ زیرا درمان استرابیسم بستگی به نوع ، شدت و علت آن دارد . امروز به لطف پیشرفت علم ، درمان انحراف چشم توسط بهترین متخصصین و با پیشرفته ترین دستگاه ها انجام می شود . بدین سبب در صورتی که خود یا فرزند تان دچار این عارضه هستید ، پیشنهاد می کنیم هر چه زودتر نزد پزشک متخصص بروید.

  • توجه !

امروز به پیشرفت علم ، درمان انحراف چزشم توسط بهترین متخصصین و با پیشرفته ترین دستگاه ها انجام می شود. بدین سبب در صورتی که خود یا فرزندتان دچار این عارضه هستید ، پیشنهاد می دهیم هر چه زودتر نزد پزشک متخصص بروید.

چه عواملی سبب انحراف در چشم می شود؟

برای درمان هر بیماری یا عارضه ای ، ابتدا باید عوامل وجود عارضه را بدانیم. بدین منظور جهت درمان انحراف چشم ابتدا باید به دنبال مشکلی اصلی باشیم. بدین ترتیب در این قسمت علت انحراف های چشمی را شرح می دهیم :

  1. هر چشم شش عضله دارد ؛ هر کدام از این عضلات حرکات چشمی ما را کنترل می کنند. اما جهت هماهنگی میان دو چشم ، کنترل عصبی , موقعیت و عملکرد آن ها باید درست مطابق هم باشد. اگر در یک چشم و تنها در یکی از شش عضله آن ، اختلال عصبی یا آناتومیک ایجاد شود ، هماهنگی بینی عضله ها از بین می رود و نتیجه ای جز انحراف در چشم ندارد.
  2. بنا بر گفته های بالا ، منبع انحرافات چشمی ممکن است وجود اختلال در مرکز بینایی مغز یا اعصاب باشد. این عدم هماهنگی در عضلات چشمی ، اغلب سبب مسائل ژنتیکی است.
  3. انحراف چشم در کودکان بسیار شایع بوده و حدود 4 درصد اطفال با آن مواجه می شوند. اما امکان بروز آن در سنین بالا تر نیز وجود دارد.
  4. به طور طبیعی چشم ها به صورت همزمان به یک نقطه نگاه می کنند و بخش بینایی مغز ، دو تصویر را به صورت یک تصویر سه بعدی ترکیب خواهد کرد. اما در استرابیسم ( انحراف چشم ) با خارج شدن یکی از چشم ها از موقعیت درست خود ، دو تصویر مختلف به مغز می رسد. زمانی که این حالت در کودکان ایجاد می شود ، مغز کودک تنها تصویر چشم درست را دریافت کرده و تصویر چشم مبتلا را نادیده می گیرد.
  5. این موضوع باعث می شود که کودک دیگر توانایی درک عمق و دید دو چشمی را نداشته باشد. به همین جهت این عارضه موجب می شود تا کودک به تنبلی یا آمبلیوپی مبتلا شود. اما اگر افراد در سن بزرگسالی با این عارضه مواجه شوند ، به دلیل اینکه مغز آن ها قدرت درک تصویر با دو چشم را تا آن سن پیدا کرده ، دچار دو بینی می شوند. چرا که در این سن مغز نمی تواند تصویر چشم منحرف را حذف کند.

درمان انحراف چشم به چه صورت است ؟

به منظور حفظ دید ، مستقیم کردن چشم ها و بازگرداندن دید دو چشمی درمان هایی صورت می گیرد. اما برای درمان این عارضه ، ابتدا باید علت بروز این عارضه بررسی شود و پس از مطالعه دقیق درباره قسمت های داخلی ، درمان اپتیکی ، طبی یا جراحی انتخاب خواهد شد.

تجویز عینک ، برداشتن کاتاراکت یا اصلاح سایر علل زمینه ای ایجاد انحراف و تغییر موقعیت عضلات نامتعادل چشم از درمان های این عارضه محسوب می شوند. در چشم آمبلیوپیک بستن چشم بهتر به منظور تقویت بینایی آن الزامیست.

آماده شدن برای عمل جراحی درمان استرابیسم :

همچون دیگر عمل های درمانی به یکسری اقدامات نیاز دارد که فرد برای انجام این پروسه آماده شده باشد :

  • 3 الی 4 هفته قبل از روند :

جهت بررسی های اولیه و آگاهی از شرایط بیهوشی عمومی به دکتر مراجعه کنید. این جلسه بسیار حائز اهمیت است زیرا در این مراجعه پزشک مطلع می شود که شما آمادگی های لازم برای این فرآیند را دارید یا خیر.

  • 1 الی 2 هفته مانده به روز جراحی درمان انحراف چشم :

در این روند معاینه بالینی چشم ها به اتمام می رسد و شرایط نهایی را ثبت می کنند و طبق آن روند جراحی را پیش می برند. در این روز بهتر است که تمامی سوالات خود را در مورد روش درمان خود از دکتر معالج بپرسید که هیچگونه ترس و واهمه ای را در ارتباط با این موضوع نداشته باشید.

  • هفت روز مانده به جراحی :

در این روز ها بایستی تمام سوابق بیماری خود را به پزشک اطلاع دهید. اگر بیماری خاصی دارید یا هرگونه حساسیت دارویی و خوراکی را باید به دکتر معالج اطلاع دهید. استفاده از داروهایی مثل آسپرین که موجب رقیق شدن خون می شوند را باید در این بازه زمانی قطع کنید که در روز جراحی به مشکل بر نخورید.

جراحی استرابیسم موثر در درمان انحراف چشم

در این جراحی برشی کوچک در بافت پوشاننده چشم ایجاد می شود و از این طریق چشم پزشک امکان دسترسی به عضلات تحتانی این بافت را پیدا می کند. اینکه کدام عضله تحت جراحی قرار بگیرد به این موضوع بستگی دارد که چرخش چشم به سمت کدام جهت است. در برخی موارد لازم است که هر دو چشم تحت عمل جراحی قرار بیگرند.

برای انجام جراحی استرابیسم در کودکان لازم است که کودک به طور کامل بیهوش شود اما در بزرگسالان با بی حسی موضعی انجام می شود.

راه های درمان انحراف چشم در بزرگسالان

در افراد بزرگسالی که دچار به انحراف چشم هستند ، پزشک با استفاده از راه های زیر در صدد درمان آن بر می آید:

  1. جراحی عضله چشم
  2. عینک های منشوری
  3. تمرینات عضلات چشم

در ادامه هر یک از روش های فوق را توضیح خواهیم داد.

درمان انحراف چشم

جراحی عضله چشم در درمان انحراف چشم

یکی از رایج ترین روش های درمان های رفع انحراف چشم در بزرگسالان ، انجام جراحی عضله چشم می باشد. در واقع غالبا انحراف چشم در بزرگسالان بر اثر ضعیف یا منقبض بودن بیش از حد عضله چشم پدید می آید. اما با انجام جراحی می توان این عضلات را محکم ، آزاد یا جابه جا نمود تا این عضلات هماهنگ با یکدیگر شوند.

در بیشتر اوقات این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و بستری شدن بیمار به حال عمومی و صلاحدید جراح بستگی خواهد داشت. دوران نقاهت پس از جراحی چشم چندان طولانی مدت نیست و افراد پس از چند روز می توانند به انجام کار های روزمره خود بپردازند. لازم به ذکر در مواردی که درصد انحراف چشم زیاد باشد ، احتمال تکرار جراحی وجود دارد.

جراحی بخیه های تنظیمی در درمان انحراف چشم

گاهی ممکن است جراح چشم تشخیص بدهد که برای هماهنگ کردن چشم ها با هم از بخیه های تنظیمی استفاده شود. در واقع با این کار چشم ها با دقت نظر بیشتری در موقعیت مناسب تنظیم می شوند. طی این جراحی ابتدا چشم ها با استفاده از بخیه های به خصوص جا به جا شده و پس از به هوش آمدن بیمار ، ابتدا چشم ها توسط قطره بی حس کننده سر می شوند و سپس بخیه ها به اندازه مورد نیاز تنگ تر خواهند شد.

درمان انحراف چشم

تمرینات عضله چشم در درمان انحراف چشم

تمرینات عضله چشم می ‌تواند در بهبود و کنترل بهتر حرکات چشم کمک کند ، که در درمان انحراف چشم بسیار موثر هستند . در ادامه چند تمرین موثر برای تقویت عضلات چشم معرفی شده است :

تمرین انحراف چشم : نگاه کردن به جهت ‌های مختلف توسط چشم‌ ها می‌ تواند به تقویت عضلات مسئول حرکت چشم کمک کند . برای این کار فرد باید نگاه خود را به نواحی نظیر:

  • به سمت بالا و پایین
  • به سمت راست و چپ
  • به سمت‌ های مختلف قطری (مثلاً بالا و راست یا پایین و چپ)

این تمرین می ‌تواند کمک کند تا حرکت چشم بهبود و کنترل یافته و انحراف چشم کاهش یابد.

تمرین تمرکز : این تمرین به تقویت توانایی تمرکز چشم ها و بهبود دقت بینایی کمک می‌ کند . برای این کار، یک شیء را در فاصله نزدیک به چشم ‌ها قرار دهید و تلاش کنید تا با چشمان خود روی آن تمرکز کنید . سپس آن شیء را به آرامی به فاصله دورتر حرکت دهید و اینکار را مجددا تکرار کنید.

تمرین انواع نور و سایه : نگاه کردن به انواع نور و سایه می‌ تواند به تقویت مهارت‌ بینایی شما کمک کند. برای این کار ، می ‌توانید یک شیء با رنگ‌ های مختلف را بر روی دیوار قرار دهید و به آن نگاه کنید، سپس آن را حرکت دهید و به تغییرات رنگ و نور توجه کنید.

تمرین تعقیب : این تمرین به تقویت توانایی پیگیری حرکت‌ چشم ها کمک می‌ کند . برای این کار ، یک شیء را در جلوی چشم‌ ها حرکت دهید و سعی کنید با چشم ‌هایتان آن را دنبال کنید.

تمرین تعادل بین دو چشم : این تمرین به تقویت توانایی هماهنگی بین دو چشم کمک می کند ، به همین منظور یک شیء را در جلوی چشم‌ ها قرار دهید و سعی کنید با هر دو چشم به طور همزمان به آن نگاه کنید.

سوالات متداول

بعد از درمان انحراف چشم چه اتفاقی می افتد؟

در چشمان خود آثار قرمزی می بینید و ممکن است تا حدی ، درد نیز احساس کنید. این موارد جزو دوره نقاهت عمل مذکور به حساب می آیند و کاملا طبیعی هستند. گرچه ممکن است پزشک جهت کاهش عوارض دوره نقاهت ، قطره های چشمی و داروهای مسکن مخصوص تجویز کند.

قرمزی چشم و عروق خونی بعد از گشذت 2 الی 3 هفته از پروسه عمل ناپدید می شود. همچنین ممکن است در روزهای اول احساس کنید که چیزی در چشم تان وجود دارد. اما این تنها احساسی است که به دلیل انجام فرآیند مذکور ایجاد شده است و طی چند روز از بین می رود.

توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از پروسه جراحی ، انحراف موجود در چشم رفع نمی شود. در روز های اول بعد از درمان انحراف چشم ، این ایراد تا حدودی رفع شده است اما جهت ماندگاری دائمی ، نیاز است بین 4 تا 6 هفته صبر کنید.

چه انتظاراتی بعد از جراحی انحراف چشم می توان داشت ؟

چشم ها پس از پروسه ممکن است قرمز شوند و تا حدودی بعد از جراحی احساس درد را تجربه می کنید. به احتمال زیاد حالت قرمزی در چشم ها در ناحیه تحت درمان به سمت گوشه های داخلی و یا بیرونی چشم ها دیده می شود. این امر کاملا طبیعی است و بعد از اتمام دوره نقاهت بهبود می یابد. و عمدتا بعد از گذشت چند روز به راحتی می توانید به روند روزمره خود بپردازید.

عینک های منشوری در درمان انحراف چشم

به منظور اصلاح انحراف خفیف چشم از عینک های منشوری استفاده می شود. منشور باعث خم شدن نور و انتشار آن خواهد شد. در واقع منشور موجب چرخش تصویر شده تا هر دو چشم یک تصویر واحد را ببینند. ممکن است منشور مخصوص فرم عینک ساخته شود یا به روی شیشه عینک نصب گردد. البته باید گفت که عینک های منشوری چندان تاثیری به روی دو بینی و انحراف زیاد چشم ندارند.

هزینه درمان انحراف چشم چقد است ؟

جهت اطلاع از هزینه های درمانی انحرافات چشمی نیازمند برآورد کردن اطلاعات زیادی هستیم ؛ این اطلاعات که با توجه به وضعیت بینایی و سنی شما بدست می آید ، جز در ملاقات حضوری امکان پذیر نیست. همچنین هزینه درمان این عارضه به انتخاب متخصص ، کلینیک یا بیمارستان و سن مراجعه کننده نیز بستگی دارد.

تماس با کلینیک