بررسی مجرای اشکی

به طور کلی هر یک از چشم ها ، دارای یک غده اشکی هستند که در قسمت فوقانی و خارج کره چشم قرار گرفته است و به همراه دو غدد اشکی کمکی در قسمت زیرین لبه پلک قرار دارند که باعث ترشح قسمت آبکی اشک می شوند. اما اشک دارای سه لایه است که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح خواهیم داد. در ادامه کلینیک فوق تخصص و جراحی چشم نورنگاه به بررسی مجرای اشکی می پردازد. در صورتی که شما یا عزیزانتان درگیر مشکل در مجرای اشک هستید ، برای اطلاعات بیشتر به ادامه مقاله توجه فرمایید.

 

بررسی مجرای اشکی

بررسی مجرای اشکی

  • لایه اول

نازک ترین و داخلی ترین لایه ، موکوس نام دارد که به کمک سلول های موجود در ملتحمه تولید و ترشح می شوند.

  • لایه دوم

مطابق با بررسی مجرای اشکی ضخیم ترین لایه ، لایه دوم و میانی است که همچون محلول رقیق آب و نمک می باشد. این قسمت را غدد اشکی اصلی و کمکی تولید می کنند. وجود این لایه باعث می شود تا چشم مرطوب بماند و گرد و غبار و هر شیء خارجی به بیرون رانده شود. افرادی که دچار خشکی چشم می شوند معمولا در ترشح این لایه آبکی چشم با مشکل مواجه هستند.

  • لایه سوم

لایه سطحی و سوم اشک ، بسیار نازک بوده و از جنس چربی می باشد. این لایه توسط غدد میبومین ترشح می شود و از تبخیر لایه های آبکی زیرین خود جلوگیری می کند.

انسداد مجرای اشکی چیست ؟

مجرای نازولاکریمال ، مجرایی نازک است که به تخلیه اشک از سطح چشم کمک می کند ؛ این مجرا می تواند به صورت اکتسابی یا مادرزادی مسدود شود که به آن انسداد مجرای اشکی گفته خواهد شد.

بررسی مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی مادر زادی

حدود 6 الی 10 درصد کودکان ، پیش از باز شدن کامل مجرای اشکی به دنیا می آیند. طبق بررسی مجرای اشکی این عارضه به دلیل باقی ماندن پرده در انتهای مجرای نازولاکریمال در سمت بینی پدید خواهد آمد. نوزادانی که دچار این عارضه می شوند ، حدود 6 هفته پس از تولد دچار اشک ریزش هستند. از دیگر علائم این عارضه در نوزادان می توان به ترشح ، التهاب مکرر ملتحمه ، التهاب و عفونت کیسه اشکی اشاره نمود. در این شرایط قسمت تحتانی چشم قرمز و ملتهب شده و نسبت به لمس حساس خواهد شد. در این ناحیه احتمال تورم نیز وجود دارد.

درمان انسداد مادرزادی مجرای اشکی

در اغلب موارد این انسداد پس از مدتی و به صورت خود به خودی بهبود می یابد و تا قبل از یک سالگی نوازد ، مجرای اشکی باز می شود. اما درمان های دیگری نیز همچون روش های جراحی و غیر جراحی نیز وجود دارد که بسته به بررسی مجرای اشکی ، شرایط و تشخیص پزشک تجویز خواهد شد.

تماس با کلینیک