خون ریزی داخل زجاجیه

مایعی که در داخل زجاجیه چشم قرار دارد ، ژل مانند است که حدود دو سوم فضای کره چشم را شامل می شود. در واقع 99 درصد این مایع متشکل از آب می باشد و یک درصد باقی مانده آن کلاژن و هیالورونیک اسید تشکیل داده است. خون ریزی داخل زجاجیه زمانی اتفاق می افتد که عروق شبکیه یا لایه زیرین آن که به کوروئید معروف است دچار خون ریزی شود. همچنین می تواند بر اثر خون ریزی داخل عنبیه نیز باشد. این عارضه ممکن است در هر سنی اتفاق بیوفتد اما در افراد بالای 50 سال امکان بروز آن بیشتر است. در ادامه کلینیک تخصصی چشم پزشکی نورنگاه در کرج اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه می دهد.

خون ریزی داخل زجاجیه

5 نشانه خون ریزی داخل زجاجیه

  1. مگس پران
  2. کوری ناگهانی
  3. تاری دید ناگهانی
  4. جرقه های نورانی
  5. دلیل تاری دید ناگهانی

دلایل خون ریزی داخل زجاجیه

این عارضه می تواند بر اثر عوامل مختلفی اتفاق بیوفتد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت :

  • رتینوپاتی دیابتی همراه با رگ زایی : در دیابت بر اثر رشد عروق جدید در چشم ، عروق شکننده شده و مستعد خون ریزی می شوند. بنابراین رتینوپاتی دیابتی یکی از رایج ترین دلایل خون ریزی این ناحیه از چشم محسوب می شود.
  • جدا شدگیه پرده شبکیه و سوراخ شبکیه : این عامل می تواند سبب پاره شدن یکی از عروق شبکیه شود که در نهایت منجر به خون ریزی داخل زجاجیه خواهد شد.
  • جداشدگی خلفی پرده زجاجیه : در سنین بالا تر و در میان سالی ممکن است زجاجیه از رتین جدا شده و موجب پارگی یکی از عروق شبکیه شود که به خون ریزی داخل ویتره می انجامد.
  • انسداد ورید مرکزی رتین یا شاخه های آن : این عارضه یکی از رایج ترین عوارضی است که در بیماران مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستند ایجاد می شود و می تواند یکی از دلایل بروز چنین عارضه ای گردد.
  • خونریزی شبکیه چشم : این عارضه از مشکلات چشمی است که بیشتر مواقع در اثر خونریزی شبکیه چشم ، همچنین بافت های عروقی اتفاق می افتد.
  • خون ریزی عنبیه چشم : گاهی نیز خون ریزی عنبیه چشم عامل اصلی در ایجاد این عارضه می شود.
  • ضربه های چشمی

چگونگی تشخیص خون ریزی داخل زجاجیه

در واقع برای تشخیص این عارضه باید هر دو چشم تحت معاینه قرار گیرند ، چرا که چشم سالم به پزشک در بررسی و کشف علت خون ریزی کمک می کند.

  1. معاینه با slit-lamp
  2. آزمایش پاسخ مردمک به نور
  3. اندازه گیری حدت بینایی Visual Acuity
  4. معاینه ته چشم به صورت مستقیم و غیر مستقیم

خون ریزی داخل زجاجیه

خون ریز داخل زجاجیه چگونه اتفاق می افتد؟

التهاب در زجاجیه ، از طیف وسیعی از التهاب ها در شبکیه ایجاد می شود. این اتفاق به دلیل کمبود گلبول های سفید در زجاجیه چشم ایجاد می شود. در واقع حضور پایین گلبول های سفید در سطح زجاجیه ، سبب آبسه آن می شود. در این عارضه قسمت های بیرونی چشم ، کاملا طبیعی به نظر می رسد ؛ همچنین هیچ گونه دردی در چشم احساس نمی شود.

خون ریزی داخل زجاجیه در چه سنی اتفاق می افتد؟

این عارضه می تواند در تمام سنین بسته به ویژگی های فردی افراد اتفاق بیافتد ؛ اما عموما خانم ها و آقایانی که دچار این مشکل می شوند بیش از 50 سال سن دارند.

درمان خون ریزی داخل زجاجیه

  • در ابتدا چشم توسط متخصص شبکیه چشم معاینه می شود. پس از بررسی علت بروز این عارضه درمان آغاز خواهد شد. برای درمان جداشدگیه شبکیه یا سوراخ آن ، باید لیزر کرایوتراپی یا جراحی صورت گیرد.
  • جز در مواردی که عارضه مذکور بر اثر برخورد ضربه یا جدا شدگی شبکیه باشد ، پیگیری مرتب برای یک الی دو هفته می تواند موجب جذب مقداری از خون ریزی شود ولی در این حالت ممکن است چند ماه طول بکشد تا مجددا دید حاصل شود. در صورت سالم بودن ماکولا برای بهبود دید می توان جراحی به روش ویترکتومی نیز انجام داد.
  • برای درمان این عارضه می توان پانسمان دو طرفه انجام داد تا موجب محدود شدن حرکت چشم ها شود.
  • علاوه بر موارد ذکر شده می توان از روش های جدید تری همچون مایع کردن لخته یا همولیز ( با استفاده از امواج اولتراسوند یا ایمونوگلوبولین آنتی RH ) استفاده کرد.​

در چه مواقعی جراحی شبکیه الزامی است؟

همانطور که در بالاتر خواندید ، خون ریزی داخل زجاجیه راه های درمان مختلفی از جمله لیزر ، پانسمان ها و اقدامات ویژه می تواند موثر باشد. اما در مواقعی نیز تنها راه برای رفع این عارضه جراحی است. اگر خون ریزی در داخل زجاجیه ، ناشی از سوراخ شبکیه باشد ، راهی جز جراحی شبکیه و رفع سوراخ وجود ندارد.

آیا جراحی شبکیه برای درمان خون ریزی در داخل زجاجیه دردناک است؟

این پروسه عمل ، به خود خود و بدون هیچ استفاده از روش های بیهوشی ، عملا غیرممکن و دردناک است. اما پزشکان قبل از انجام پروسیجر درمانی ، بیمار را بیهوش کرده یا از روش های بی حسی موضعی ، ناحیه چشم را کاملا سِر می کنند. از این رو بیمار حین انجام پروسه هیچ درد یا ناراحتی احساس نمی کند.

آگاهی بیشتر!

متوجه شدن علائم بیماری مذکور در افراد مبتلا به دیابت و خانم و آقایانی که شبکیه شعیفی دارند ، کمتر است. این موضوع در حالی است که اگر خون ریزی داخل زجاجیه به دلیل پارگی شبکیه اتفاق افتد ، نیاز به درمان سریع دارد. به تاخیر افتادن درمان ، می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد کند. از این رو پیشنهاد می دهیم برای معاینه چشم و پیشگیری از هر عارضه ای ، به طور مرتب به متخصص خود مراجعه فرمایید.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله خواندید ، از خون ریزی داخل زجاجیه اطلاعات کاملی ، ارائه دادیم. اگر شما یا عزیزانتان درگیر این بیماری هستید ، بهتر است جهت جلوگیری از پیشرفت و آسیب بیشتر آن ، هر چه سریع تر به متخصص مربوطه مراجعه کرده و مشکل را از ریشه حل کنید.

کلینیک نورنگاه با متخصصین زبده ، پرنسل حرفه ای و محیطی آرام از پیشتازان عرصه درمانی در ناحیه چشم است. این کلینیک به نوعی به عنوان بهترین چشم پزشکی کرج مشغول به کار است و در زمینه درمان خون ریزی چشم نیز فعالیت گسترده ای دارد. پیشنهاد می دهیم برای آن که اطلاعات تخصصی این عارضه را از دست نداده باشید ، همچنین برای درمان بیماری ، با کلینیک نورنگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با کلینیک