اصلاح عیوب انکساری

چشم انسان پس از دریافت نور و پردازش آن به امواج الکتریکی ، آن ها را به مغز ارسال می کند و در نهایت در مغز اتفاقی رخ می دهد که ما از آن به عنوان بینایی یاد می کنیم. عوامل متعددی در بینایی کامل انسان ها تاثیر گذار هستند که برخی از آن ها عبارت اند از : شکل قرنیه ، میزان قدرت عدسی چشم و غیره. در ادامه این مقاله از مقالات کلینیک چشم پزشکی نورنگاه قصد داریم درباره اصلاح عیوب انکساری اطلاعاتی بیان کنیم. در صورتی که شما نیز دچار مشکلات قرنیه چشم هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

اصلاح عیوب انکساری

اصلاح عیوب انکساری چیست؟

در صورتی که یکی از عوامل فوق دچار مشکل شوند بینایی انسان مختل شده و مشکلاتی هم چون نزدیک بینی ، دور بینی ، آستیگماتیسم ، پیرچشمی و غیره برای او به وجود می آید ، موارد گفته شده با نام عیوب انکساری شناخته می شوند.

  • نزدیک بینی : اختلال نزدیک بینی با نام میوپی نیز شناخته می شود ، افرادی که دچار نزدیک بینی می شوند قطر قدامی ، خلفی کره چشم آن ها افزایش یافته و تصویر اشیا در جلو پرده شبکیه چشم شان تشکیل می شود ، به همین علت بیماران برای دیدن اشیا دور دچار مشکل می شوند. در اغلب موارد نزدیک بینی ارثی می باشد.
  • دور بینی : در اصطلاح پزشکی دور بینی را هیپروپی می نامند ، برخلاف نزدیک بینی در صورتی که قطر قدامی ، خلفی کرده چشم کوتاه باشد دور بینی رخ می دهد و در این صورت تصاویر در پشت پرده شبکیه تشکیل شده و فرد هم از نزدیک و هم از دور اشیا را تار می بیند. برای رفع این عارضه در صورت لزوم از اصلاح عیوب انکساری استفاده می شود.

برای اندازه گیری عیوب انکساری از واحدی به نام دیوپتر استفاده می شود ، با استفاده از این واحد اندازه گیری می توان شماره عینک بیماران را تعیین کرد.

  • آستیگماتیسم : آستیگماتیسم یکی از اختلالات بسیار شایع عیوب انکساری می باشد و در صورتی در افراد رخ می دهد که سطح قرنیه آن ها دارای انحنای نامتقارن باشد ، در این صورت تصاویر بر روی شبکیه متمرکز نمی شوند و اشیا هم از نزدیک و هم از دور تار دیده می شوند.

 

اصلاح عیوب انکساری

علائم هشدار دهنده برای بررسی اختلالات عیوب انکساری

  • سردرد
  • دو بینی
  • خستگی در چشم
  • دیدن هاله در اطراف نورها

چگونه عیوب انکساری را اصلاح کنیم؟

عیوب انکساری با ایجاد نواقصی در قرنیه ، ضعف های بینایی نظیر دور بینی یا نزدیک بینی ایجاد می کنند. یکی از راه های درمان این عارضه استفاده از جراحی لیزیک است. در طی این جراحی ، پزشک با استفاده از تکنولوژی های به روز و استاندارد ، تابش پرتوهایی را به سطح قرنیه ارسال کرده و بدین ترتیب نواقص ایجاد شده را از بین می برد.

پس از انجام پروسه جراحی لیزیک یا دیگر روش های درمانی ، بیمار دیگر نیازی به استفاده از عینک ها یا لنز های طبی ندارد.

اصلاح عیوب انکساری

برای درمان عیوب انکساری چشم ، روش های متفاوتی هم چون استفاده از عینک ، لنز تماسی و جراحی وجود دارد.

جراحی عیوب انکساری چشم

در حین انجام جراحی ، چشم پزشک اقدام به اصلاح انحنای قرنیه کرده و سبب بهبودی بینایی می شود ، برخی از روش های جراحی عیوب انکساری چشم عبارت اند از : لیزیک ، فمتولیزیک ، لازک ، پی آر کی ( PRK ) ، لنز داخل چشمی و غیره.

پرکاربرد ترین جراحی لیزر برای اصلاح عیوب انکساری

مشکلات بینایی به کمک سه روش لیزی پرکاربرد قابل رفع هستند. این سه عمل جراحی در زمینه اصلاح نواقص قرنیه ، شامل موارد زیر می باشند:

  • لیزیک
  • لازک
  • PRK

عمل لیزیک چیست؟

لیزیک یکی از عمل های جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم خانم ها و آقایان با مشکلات متفاوت چشم نظیر دور بینی ، نزدیک بینی و دوبینی است. در طی این عمل ، متخصص از دستگاه لیزر پیشرفته ای استفاده می کند.

روش کار بدین ترتیب است که ابتدا لایه نازک سطح قرنیه در چشم تراشیده شده و به اندازه مورد نظر خواهد رسید.

پروسه لیزیک چشم برای هر کدام از چشم ها حدود 5 دقیقه به طول می انجامد که استفاده از لیزر ، تنها حدود 5 تا 20 ثانیه از تمام 5 دقیقه را در بر می گیرد. این پروسه به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

فواید عمل لیزیک

نظر چشم پزشکان برای درمان و اصلاح عیوب انکساری چشم ، لیزیک است. این فرآیند یکی از بهترین فرآیند های درمان محسوب میشود. در مواردی که بیمار شرایط انجام این پروسیجر را داشته باشد ، بعد از عمل فواید زیر را تجربه می کند:

  1. دید بیمار بعد از گذشت 24 ساعت بهبود می یابد.
  2. درصد رضایت بیمارانی که این عمل را انجام داده اند به 96% می رسد.
  3. در حین عمل قطره های بی حسی استفاده می شود ؛ لذا بیمار درد بسیار کمی احساس می کند.
  4. پس از پایان پروسه جراحی ، نیازی به بخیه و بانداژ نیست.
  5. تنها به مدت چند روز بعد از عمل ، نیازمند مصرف دارو و استفاده از قطره های چشمی هستید.
  6. در مواقعی بیمار بعد از گذشت چند سال ، مجددا نیاز به ترمیم یا اصلاح عمل دارد.
  7. نیاز متقاضی به لنز های طبی و عینک های طبی در بیشتر موارد قطع می شود و در بعضی موارد بسیار کم خواهد شد.

معایب عمل لیزیک چشم

در کنار تمامی مزایایی که این پروسه درمانی دارد ، از دید دیگر معایبی نیز وجود خواهد داشت. اگر می خواهید اصلاح عیوب انکساری به روش لیزیک را به بهترین نحو ممکن انجام دهید ، لازم است درباره مزایا و معایب آن به طور کامل مطلع باشید. معایب این فرآیند درمانی شامل موارد زیر است:

  1. ثبات ساختمانی قرنیه چشم بعد از عمل کاهش پیدا می کند.
  2. تغییراتی که در قرنیه انجام شده است قابل بازگرادنی نیست.
  3. درصد بسیار کمی از بیماران بعد از انجام عمل ، شماره چشمشان باز می گردد.
  4. پروسه لیزیک فرآیند چالش برانگیزی است و نیازمند دقت بالای جراح می باشد. در غیر این صورت احتمال ایجاد آسیب دائمی در دید بیمار وجود خواهد داشت.

عمل لازک چیست؟

جراحی لازک (LASAK) نوع تغییر یافته عمل PRK است. در طی این روش برای اصلاح عیوب انکساری ، پزشک از استفاده محلول الکلی ، لایه اپی تلیوم قرنیه را جدا می کند. پس از آن اکسایمر روی قرنیه تابیده شده و مجدد اپی تلیوم در محل قبلی قرار داده می شود. این متد جراحی نسبت به PRK متقاضیان کمتری دارد و افراد ترجیح می دهند از روش PRK استفاده کنند.

معایب لازک چیست؟

مشکلاتی که ممکن است افراد پس از عمل های اصلاح عیوب انکساری از جمله لازک با آنها مواجه شوند به شرح ذیل است:

  • مشکلات موقتی

سوزن، خارش، عدم دید با وضوح طبیعی، حساس شدن چشم ها به نور و غیره از جمله مواردی هستند که افراد پس از عمل با درجاتی از آن مواجه می شوند. این مشکلات عمدتا طبیعی بوده و نیاز به مداخلات پزشکی برای رفع آن ها وجود ندارد. بسیاری از این علائم پس از چند روز یا هفته کاملا برطرف می شوند.

  • پرده چشم

در صورتی که پرده چشم یا فلپ پس از عمل به سطح چشم نچسبد احتمال چین خوردگی و متعاقب آن مختل شدن دید واضح وجود دارد.

  • عفونت

این مشکل جزو عوارض نادر بعد از عمل لازک به شمار می آید زیرا تکنیک های حال حاضر توانسته ریسک آن را تا میزان زیادی کاهش دهد. البته در نظر داشته باشید که استفاده مداوم و سر وقت قطره های تجویز شده توسط چشم پزشک می تواند بروز عفونت را منتفی نماید. برخی از آن ها حاوی آنتی بیوتیک بوده و منجر به کاسته شدن ریسک عفونت می شود.

  • عدم اصلاح کامل

احتمال اینکه همه افراد نتوانند پس از عمل های اصلاح عیوب انکساری به دید کامل دست یابند وجود دارد و علت این امر در این است که واکنش های بدن فرد به تابش اشعه لیزر یکسان نیست.

  • خشکی چشم

غدد اشکی افراد پس از عمل تحت تاثیر این پروسه قرار گرفته و احتمال اینکه تولید اشک در چشم ها کاهش یابد زیاد است. با این حال می توان با استفاده از قطره اشک مصنوعی به کاهش علائمی نظیر سوزش یا ناراحتی در چشم ها کمک نمود. سندرم خشکی چشم عارضه ای رایج است و اگر با آن مواجه شدید تنها با گذر زمان و استفاده از قطره می توانید آن را درمان نمایید.

عمل  PRKچیست؟

در طی این روش لایه اپی تلیال قرنیه یا خارجی ترین لایه قرنیه ، از آن جدا می شود و پس از آن ، لیزر اکسایمر سطح قرنیه را تراش می دهد. بعد از پایان این فرآیند ، عیوب انکساری در قرنیه از بین رفته است.

هدف از عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری

هدف از انجام عمل های موثر در اصلاح نواقص قرنیه ، ایجاد تغییرات مثبت در انحنای قرنیه چشم است ؛ با ایجاد چنین تغییراتی مشکلات بینایی رفع خواهد شد.

متقاضیان جراحی اصلاح عیوب انکساری

  • افرادی که دچار دوربینی تا حدود 5D هستند.
  • بیمارانی که نزدیک بینی تا حدود 11D دارند.
  • خانم ها و آقایانی که تا حدود 6D به دوبینی یا آستیگماتیسم دچار هستند.

تمامی افرادی که در این حدود این بازه های عددی قرار دارند و از زدن عینک در طولانی مدت خسته هستند ، کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی اصلاح نواقص قرنیه نظیر لازک و لیزیک هستند.

تماس با کلینیک