مراقبت های بعد از جراحی پلک

براساس علم زیبایی شناسی چشم ها یکی از مهم ترین اعضای صورت هستند که در زیبایی چهره تاثیر شگرفی دارند. اما به طور کلی در طول زمان ممکن است چشم ها و پلک دچار تغییراتی شوند. عوامل اکتسابی و حتی مادرزادی می توانند موجب بروز عوارضی همچون افتادگی ، شل شدگی ، چروک و دیگر عوامل تاثیر گذار در زیبایی پلک شود. دقیقا به همین دلایل جراحی زیبایی پلک متقاضایان زیادی دارد. اما راز و رمزی در زیبایی توام با سلامتی عمل زیبایی پلک نهفته است و آن مربوط به مراقبت های بعد از جراحی پلک است.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

رعایت مراقبت های بعد از انجام پروسه نه تنها زیبایی ایجاد شده در عمل را تثبیت می کند ، بلکه سلامتی افراد را نیز حفظ می کند. در ادامه مطلب نکات مهم این مراقبت ها را بیان می کنیم. افتادگی پلک شادابی و طراوت صورت را کاهش می دهد و باعث می شود سن فرد بیشتر نشان داده شود. اما با انجام جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی می توان نسبت به رفع کلیه عوارض و مشکلات پلک اقدام نمود.

مصرف دارو از مراقبت های بعد از جراحی پلک

پزشک جهت کوتاه کردن دوران نقاهت ، حفظ سلامتی و زیبایی شما داروهای خوراکی و موضعی تجویز می کند. این دارو ها جزو روند مراقبت های بعد از جراحی پلک است ؛ بنابراین بهتر آن است که این داروها را مطابق با تجویز پزشک سر ساعت و با دوز مصرفی گفته شده مصرف کنید. بعضی از این دارو ها نظیر موارد زیر هستند :

  • پزشک جهت بهبود احساس کشیدیگی ، خارش و سوزن اطراف چشم شما ، کرم ترمیم کننده بعد از عمل پلک تجویز می کند. بهتر آن است که پماد را به ویژه در شب ها استفاده کنید.
  • جراح جهت جلوگیری از خشکی چشم ، قطره اشک مصنوعی تجویز خواهد کرد ؛ این قطره را به طور منظم استفاده کنید و جهت آن که تاثیر قطره از بین نرود از انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز چشمی بالایی دارند ، بپرهیزید.
  • کرم های حاوی ویتامین E نیز جهت رفع بی حسی و عدم احساس نامناسب در پلک ها تجویز می شود.

در کنار تمام موارد گفته شده ، استفاده از داروهای خانگی نظیر ژل آلوئه ورا نیز در محل بخیه استفاده می شود. این ژل که به از بین رفتن اسکار کمک می کند ، باید با تایید پزشک استفاده شود.

تغذیه از مراقبت های بعد از جراحی پلک

جهت از بین بردن ورم بعد از عمل پلک نیازمند انجام چندین مراقبت پس از انجام پروسه هستید ؛ یکی از این مراقبت ها رعایت تغذیه مناسب است:

  • بعد از انجام پروسه زیبایی در پلک آب به مقدار کافی بنوشید. آب کافی در بدن از خشکی پوست جلوگیری کرده به گردش خون بهتر کمک می کند و تورم را کاهش می دهد. نوشیدن آب میوه هایی نظیر آب آناناس و آب کرفس نیز در کاهش تورم بسیار موثر هستند.
  • پیشنهاد می دهیم در روز های اول جهت رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک از عضلات صورت خود زیاد استفاده نکنید ؛ بدین سبب بهتر است غذاهای سوپی و نرم مصرف کنید.
  • خوردن غذاهای سرخ کردنی به ویژه استفاده از روغن مضر سبب پیری و در نتیجه افتادگی پلک می شود ، بهتر آن است که تغذیه خود را براساس سلامت و زیبایی خود تنظیم کنید. این نکته در طولانی مدت از زیبایی پلک های شما محافظت می کند.
  • به مدت دو هفته بعد و دو هفته قبل از انجام پروسه ، نه تنها از استعمال هر گونه دخانیات و نوشیدن نوشیدنی های الکی دوری کنید ، بلکه در معرض دود دخانیات نیز قرار نگیرید.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

چه زمانی به فعالیت روزانه خود بازمی گردیم؟

جراحی پلک ، پروسه ای سبک و بدون دوره نقاهت طولانی است. به طوری که زیباجو می تواند بعد از یک هفته از گذشت پروسه عمل به فعالیت روزانه خود بازگردد. اما این موضوع دلیلی بر عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک متفاوت است. اما به طور کلی انجام کاری که چشم های شما را خسته نکند و فشاری به آن وارد نشود ، محدودیتی ندارد.

  • توجه

در صورتی که کار شما با انواع صفحه نمایشگر ها است و نیاز به فعالیت چشمی بالایی دارید ، می توانید به مدت 3 روز بعد از عمل به فعالیت کاری خود بازگردید اما بهتر آن است که جهت جلوگیری از خشکی چشم حدود 7 روز صبر کنید. حال چنانچه با عوارض زیر مواجه شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید :

  1. خونریزی مزمن و زیاد
  2. تفاوت بسیار زیاد میان تورم دو پلک
  3. دید زیاد و غیر قابل تحمل
  4. درد شدید چشم که منجر به افت بینایی می شود.

 مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • یکی از مهم ترین اقداماتی که افراد پس از جراحی زیبایی پلک باید به آن توجه کنند ، کنترل تورم و کبودی است. بدین منظور بهتر است تا دو روز از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • پس از بلفاروپلاستی پانسمانی به روی پلک گذاشته نمی شود اما باید به روی محل بخیه پماد زده شود. این پماد منجر به تاری دید بیمار شده که این حالت طبیعی است و ظرف چند روز برطرف می شود.
  • بعد از جراحی پلک توصیه می شود از خوابیدن به سمت پهلو و روی شکم خودداری نمایید و به صورت طاقباز بخوابید. همچنین به هنگام دراز کشیدن سر خود را بالاتر از پاها قرار بدهید. برای این کار می توانید از چند بالش کمک بگیرید.
  • از خم کردن سر خود بپرهیزید.
  • با صدای بلند صحبت نکنید و از فریاد زدن امتناع نمایید.
  • خنده خود را کنترل کنید.
  • به منظور شستشوی چشم خود از سرم شستشویی که پزشک تجویز کرده استفاده نمایید.
  • به صورت مرتب از دارو و قطره هایی که پزشک تجویز نموده استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که نوک قطره چکان به داخل چشم برخورد نکند چون ممکن است منجر به عفونت شود.
  • کار های سنگین همچون بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • پس از بلفاروپلاستی به صورت مرتب از عینک استفاده نمایید. این کار حتی در منزل هم توصیه می شود.
  • به مدت دو هفته استفاده از لنز تماسی نرم استفاده نکنید ، اما استفاده از عینک طبی بلامانع است.
  • جهت رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک ، بهتر است مصرف نمک و ادویه های تند را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.
  • 3 الی 4 روز پس از بلفاروپلاستی بهتر است از غذا های نرم استفاده کنید.
  • پس از جراحی زیبایی پلک ، حداقل تا 5 روز از رفتن به حمام خودداری نمایید. در این مدت استفاده از لوازم آرایشی مخصوصا لوازمی که مربوط به چشم است ممنوع می باشد.
  • تاری دید ، درد و قرمزی چشم تا چند روز پس از جراحی پلک ممنوع می باشد.

نحوه محافظت از نواحی بخیه زده شده چگونه است ؟

  • اشخاصی که عمل بلفاروپلاستی انجام داده اند ؛ بایستی به خوبی بتوانند از پس رعایت نکات بهداشتی بخیه های روی پلک بربیاید. بدین سبب که در طی روز طبق توصیه دکتر باید محل مورد نظر را شستشو داده و به خوبی خشک کنید.
  • پزشک در پی اتمام روند برای بهبود سریعتر بخیه ها و حتی اسکار برجای مانده ، پماد و کرم توصیه می کند. شخص باید به خاطر داشته باشد که استفاده از آن ها را طبق دستورالعمل انجام دهد.
  • برای مقابله از خشکی چشم ها بهتر است که از قطره های تجویز شده توسط جراح استفاده کنید.
  • عمدتا جراح برای بیمار منع استحمام در نظر نخواهد گرفت اما بهتر است که در زمان خشک کردن خود با حوله در نواحی چشم و پلک ها به آرامی این کار را انجام دهید.
  • جهت بهبود محل زخم و بخیه ها بهتر است که مصرف ویتامین E را در برنامه دارویی خود قرار دهید.
  • عمدتا با گذشت حداقل دو هفته خانم ها مجدد می توانند از لوازم آرایشی چشم استفاده کنند.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی ( رانندگی )

رعایت نکاتی که از مراقبت های بعد از جراحی پلک محسوب می شود ، برای سلامتی و بهبود عملکرد چشم بسیار مهم است. به طور کلی افرادی که به رعایت نکات گفته می پردازند ، در زندگی روزمره خود با عوارض کمتری دسته پنجه نرم می کنند . باید بدانید که همواره زیبایی ، راحتی و ایمنی چشمان تان در اولویت است ، حال که مدت زمانی از انجام این پروسه زیبایی می گذرد ، مراقبت ‌های خاصی باید در طول رانندگی رعایت شود تا به زودی به حالت طبیعی خود باز گردید. این مراقبت ‌ها شامل موارد زیر می‌ شوند:

استفاده از عینک آفتابی : برای حفاظت از چشمان تان در برابر آفتاب و همچنین ضربه ‌ها و آسیب‌ های ممکن در هنگام رانندگی ، استفاده از عینک‌ های آفتابی بسیار حیاتی است.

رعایت توصیه ‌های پزشکی : اگر پزشک شما توصیه کرده که در مدت خاصی پس از جراحی از رانندگی خودداری کنید، حتماً این توصیه را رعایت کنید . اگر اجازه رانندگی داده شده است ، به دقت دستورالعمل ‌های پزشکی را دنبال کنید.

استراحت کافی : مطمئن شوید که قبل از رانندگی استراحت کافی داشته باشید تا از خستگی و استرس جلوگیری کنید . رانندگی در حالت خستگی ممکن است بر کیفیت رانندگی و حتی برای چشمان تان آسیب ‌های جدی داشته باشد.

مراقبت از چشمان : در طول رانندگی ، هر چند دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید . اگر احساس کردید چشمان تان خشک شده است ، از قطره ‌های چشمی و مرطوب ‌کننده استفاده کنید و یا به انجام حرکات آرامش‌ بخش برای چشمان بپردازید.

دریافت کمک : اگر در طول رانندگی به مشکلی برخوردید یا احساس کردید که قادر به رانندگی نیستید ، بلافاصله در کنار جاده برای استراحت بایستید .

در انتها باید اظهار کنیم که اجرا مراقبت های بعد از جراحی پلک برای هر فرد از واجبات است پس برای عمل به آنها خود را مسئول دانسته و به هیچ عنوان در انجام آن ها سهل انگاری نکنید .

نحوه حمام رفتن بعد از جراحی پلک

یکی دیگر از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی پلک شیوه و زمان مناسب استحمام است. دقت داشته باشید که پس از تمام شدن پروسه ، بر روی پلک ها بخیه وجود دارد و بهتر است که در پنج الی هفت روز ابتدایی مانع از خیس شدن آنها شوید. علاوه برآن نباید در محل های که موجب رطوبت نیز می شود حضور داشته باشید. زیرا این مکان ها موجب بروز عفونت و التهاب در بخیه و زخم ها می گردد. بنابراین بهتر است که تا پنج روز بعد از بلفاروپلاستی حمام نروید و در روز مشخص شده جهت معاینه اولیه پس از روند می توانید استحمام کنید.

تماس با کلینیک