مراقبت های بعد از جراحی شبکیه

مراقبت های بعد از جراحی شبکیه

مراقبت های بعد از جراحی شبکیه : جراحی شبکیه چشم ، به منظور درمان کلیه بیماری های شبکیه و جداشدگیه آن از لایه زیرینش انجام می شود. این عارضه منجر به افت شدید بینایی می شود، به همین خاطر در این عمل ابتدا نسبت به چسباندن مجدد شبکیه اقدام می شود. دیابت ، آسیب شدید به سر و چشم ، نزدیک بینی شدید ، تغییرات سن و غیره از عوامل ایجاد جداشدگیه شبکیه هستند.

مراقبت های بعد از جراحی شبکیه

اما پس از انجام جراحی شبکیه رعایت یک سری مراقبت ها از اهمیت بسیار بالایی برخودار هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • پس از جراحی به منظور محافظت و جلوگیری از برخورد ضربه به چشم ، به مدت یک تا دو هفته محافظ پلاستیکی که شیلد نام دارد به روی چشم قرار داده می شود. این محافظ قابل شستشو است و می توان روزانه آن را شست و پس از خشک کردن دوباره به روی چشم قرار داد.
  • توجه داشته باشید که پس از این عمل نحوه خوابیدن بیمار بسیار حائز اهمیت است. در واقع بسته به نوع عمل توصیه می شود بیمار به روی شکم بخوابد. البته اگر پیشانی و صورت به سمت پایین باشد کافی است و لازم نیست بیمار حتما به روی شکم بخوابد.
  • پس از عمل مواجه شدن با تورم پلک یا استخراج ترشح از چشم طبیعی است و نگران کننده نمی باشد.
  • مسافرت با اتومبیل و قطار مانعی ندارد اما در صورتیکه چشم حاوی گاز های خاص باشد ، تا مدتی سفر با هواپیما و رفتن به ارتفاع ممنوع است.
  • از روز عمل نماز خواندن و تیمم با سنگ مانعی ندارد.
  • شما می توانید زمان مجاز برای حمام رفتن را از پزشک خود سوال کنید اما معمولا توصیه می شود تا یک هفته از رفتن به حمام خودداری نمایید. البته روز اول شستن صورت مشکلی ندارد. بهتر است حداقل تا دو ماه از شامپور بچه استفاده کنید.​
تماس با کلینیک