کاشت لنزهای داخل چشمی

تحقیقات بر روی کاشت لنزهای داخل چشمی ، تقریبا از سال 1950 آغاز شد و هدف از آن درمان بیماران مبتلا به بیماری آب مروارید بود که در اثر کدورت و تاری عدسی چشم دچار این بیماری شده اند و تنها راه درمان آن جراحی آب مروارید می باشد. در ادامه کلینیک چشم پزشکی نورنگاه در این باره اطلاعات کاملی ارائه می دهد.

کاشت لنزهای داخل چشمی

طی عمل قدیمی آب مروارید ، عدسی چشم برداشته شده و با قرار دادن لنزهای داخل چشمی عدسی مصنوعی جایگزین آن می شد و بنابراین فرد علاوه بر دید دور قادر به تطابق و مطالعه نزدیک نیز می گردید.

امروزه در جراحی آب مروارید بدون نیاز به خارج نمودن عدسی کدر شده و تنها از طریق قرار دادن یک لنز اضافی در جلوی عدسی طبیعی چشم می توان اقدام به درمان بیماری آب مروارید ، اصلاح عیوب انکساری چشم چون دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم نمود.

در روش کاشت لنزهای داخل چشمی از جراحی آب مروارید ، فرد قادر به تطابق نخواهد بود و به این منظور از عدسی های دوکانونی استفاده می شود.

کاربرد کاشت لنزهای داخل چشمی

لنزهای داخل چشمی معمولا از جنس پلاستیک یا سیلیکون می باشند که دارای سازگاری بالایی با بافت چشم انسان هستند و بنابراین عوارضی به دنبال نخواهند داشت.

لنزهای داخل چشمی جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی لیزری چشم از قبیل لیزیک و پی آر کی به منظور ترمیم و درمان نزدیک بینی می باشند و حتی در برخی موارد نتایج آن در مقایسه با جراحی های انکساری لیزری بهینه تر و چشمگیرتر می باشد.

این لنزها ، شفاف بوده و قابل تعویض می باشند و در طول عمل و بدون ایجاد هیچ گونه آسیبی به عدسی چشم ، در پشت عدسی یا مابین عنبیه و قرنیه چشم بیمار قرار داده می شوند.

به منظور وضوح دید بهتر ، این نوع از لنزها به طور متناوب بر روی شبکیه چشم همگرا می شوند و در نتیجه استفاده از چشم بند اصلاح کننده ضرورتی نخواهد داشت.

این نوع از لنزها به لحاظ عملکردی مشابه لنزهای تماسی جهت اصلاح نزدیک بینی هستند و تنها وجه تمایز آن ها با لنزهای تماسی این است که لنزهای تماسی بر روی سطح چشم قرار داده می شوند ، این در حالی است که لنزهای داخل چشمی ، در داخل چشم عملکرد خود را انجام می دهند و قادر به تصحیح و درمان اختلال نزدیک بینی به صورت همیشگی می باشند.

بر خلاف لنزهای تماسی ، بیمار هرگز بلافاصله پس از عمل ، در داخل چشم خود لنز داخل چشمی را احساس نخواهد کرد.

مصرف لنزهای داخل چشمی تنها نیاز به انجام معاینات وآزمایش های دوره ای منظم چشم دارد و به جز آن نگهداری یا مراقبت خاصی نیاز ندارد.

قبل از کاشت لنزهای داخل چشمی چه باید کرد؟

در صورتی که بعد از مشورت با پزشک ، به این نتیجه رسیدید که کاندید مناسبی برای پیوند لنز دائمی هستید ، نیازمند پیش درمانی و ارزیابی وضعیت خود می باشید. بنابراین طی جلسه معاینه بعدی با پزشک ، وی به شما اقدامات زیر را توصیه می کند:

از لنزهای تماسی تا روز عمل استفاده نکنید.

از مکمل هایی که به کاهش علائم خشکی در چشم کمک می کنند ، استفاده کنید. مکمل ماهی یکی از آن ها است.

از قطره اشک مصنوعی روزانه استفاده کنید. ( تعداد دفعات تکرار از این قطره را با توجه به شرایط مخصوص ، پزشک تعیین می کند.)

جراحی کاشت لنزهای داخل چشمی

جراحی کاشت لنزهای داخل چشمی به طور کلی به صورت سرپایی انجام می شود و مجموعا 10 الی 30 دقیقه به طول می انجامد.

پس از جراحی ، پزشک متخصص قطره های ضد التهابی و داروهای آنتی بیوتیک را جهت راحتی دوران نقاهت برای بیمار تجویزمی کند.

کاشت لنزهای داخل چشمی

انواع لنزهای داخل چشمی

هم اکنون دو نوع لنز داخل چشمی وجود دارد که به تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده است و جراح چشم ، متناسب با وضعیت بیمار مناسب ترین لنز را برای او تجویز می نماید.

  • Visian ICL :

این نوع لنز داخل چشمی در بازار با مارک Staar Surgical عرضه می گردد ، در حقیقت نوعی لنز با قابلیت کاشت می باشد که در جلوی عدسی و پشت عنبیه واقع شده و جهت اصلاح نزدیک بینی به کار برده می شود. به دلیل قرارگیری این لنز در پشت عنبیه ، امکان تشخیص آن با چشم غیر مسلح وجود ندارد و فقط از طریق میکروسکوپ می توان آن را تشخیص داد.

این لنز از نوعی کلاژن نرم که با بدن سازگار است ساخته می شود و به دلیل منعطف بودن آن می توان به راحتی آن را خم کرد و برای انجام جراحی کاشت لنز فقط نیاز به ایجاد یک برش کوچک می باشد.

  • Verisyse :

این لنز نیز نوعی لنز داخل چشمی است که محل قرارگیری آن واقع در بخش جلویی عنیبه می باشد و در حالت کلی به جز در صورت نزدیکی شدید به آینه قابل تشخیص نخواهد بود. این نوع لنز به منظور درمان نزدیک بینی های شدید تا متوسط بکار برده می شود.

درمان قوز قرنیه با لنزهای داخل چشمی

این بیماری معمولا در دهه دوم زندگی رخ می دهد و به تدریج در هر دو چشم پیشرفت می کند و منجر به نزدیک شدن قرنیه می شود و اغلب سبب نزدیک بینی شدید همراه با آستیگماتیسم می گردد.

مزایای کاشت لنزهای داخل چشمی

  • قدرت اصلاح نزدیک بینی تا درجات بالا
  • دقت بالاتر در اصلاح عیب انکساری در شماره های بسیار بالا نسبت به روش های لیزری
  • قابل برگشت بودن عمل با برداشتن لنز
  • تغییر در کیفیت قرنیه
  • عدم وابستگی به تجهیزات پیچیده حین عمل جراحی
  • بهبود کیفیت دید در مقایسه با عینک
  • قابل استفاده در قرنیه های نازک

کاشت لنزهای داخل چشمی

عوارض شایع و احتمالی کاشت لنزهای داخل چشمی

  • آب سیاه یا گلوکوم

افراد نزدیک بین بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به آب سیاه قرار دارند ، لذا پزشک متخصص باید در انتخاب بیمار جهت جراحی کاشت لنز داخل چشمی نهایت دقت را بکار گیرد.

  • آب مروارید یا کاتاراکت

علیرغم این که بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه می توان ادعا نمود که آمار این قضیه کمتر از 1-2 درصد گزارش شده است ، اما باید گفت که برای اثبات این مسئله به سال های زیادی نیاز می باشد.

  • قرار نگرفتن لنز در مرکز

اگر مرکز لنز و محور بینایی بیمار در یک راستا واقع نشوند ، این امکان وجود خواهد داشت که عیب انکساری بیمار به طور کامل بر طرف نشده است یا حتی ممکن است آستیگماتیسم رخ دهد.

  • دوره نقاهت طولانی

جراحی کاشت لنزهای داخل چشمی در مواردی که نیاز به ایجاد بخیه ضروری باشد،  بهبودی کامل بیمار به سپری شدن چند هفته تا چند ماه نیاز دارد.

چرا برای برخی بیماران لنز پیشنهاد می شود ؟

اگر بیماری برای اصلاح دید نزدیک ، دور یا آستیگماتیسم بسیار شدید قادر به استفاده از روش های لیزری نباشد درمان به وسیله کاشت لنز به وی پیشنهاد می گردد.

آیا کاشت لنزهای داخل چشمی برای نمره های کم کاربرد دارد ؟

کاشت لنز ، در شماره های کم جایگزین خوبی می باشد ، در حالیکه در عمل لیزیک و پی آر کی اینگونه نیست. البته توجه داشته باشید که برای شماره های بالاتر نیز می توان عمل کاشت لنز را انجام داد.

کاشت لنزهای داخل چشمی

منظور از برداشتن مجدد لنز چیست ؟

اگر به هر دلیلی لنز داخل چشمی با شرایط بینایی فرد دچار تغییر شود می توان با صلاحدید چشم پزشک ، لنز را از چشم بیمار خارج کرد.

آیا کاشت لنزهای داخل چشمی یک درمان دائمی است ؟

لنزهای داخل چشمی به جز در صورت خارج شدن لنز از داخل چشم ، می توانند به عنوان یک شیوه درمانی دائم برای اصلاح نزدیک بینی به شمار روند.

بخیه عمل کاشت لنزهای داخل چشمی چه زمانی برداشته می شود ؟

پس از جراحی کاشت لنز ، بخیه ها حدودا بعد از 4 الی 6 هفته برداشته می شوند و بیمار ممکن است حین برداشت بخیه ها احساس درد خفیفی داشته باشد.

تعویض لنز انکساری چیست ؟

تعویض لنز انکساری ( لنزهای داخل چشمی اصلاح کننده عيوب انکسار ) ، روند استفاده شده در زمانی است که فردی از تکنولوژی IOL برای بهبود دید ، در صورت نداشتن آب مروارید استفاده می کند. این روند به یک روش مشابه انجام گرفته و نتایج مشابهی را به دست می دهد. تنها تفاوت این است که شخص دارای لنزهای انکساری ، آب مروارید نداشته است. وقتی تعویض لنزهای انکساری انجام می شود ، پس از آن در ادامه زندگی ، هیچگاه فرد ، به آب مروارید مبتلا نخواهد شد.

آیا کاشت لنزهای داخل چشمی بی خطر است ؟

هر چند در هر نوع جراحی خطراتی وجود دارد ، ولی تجربه مشکلات بعد از کاشت لنز داخل چشمی ، بسیار نادر است. قبل از هر جراحی ، چشم پزشک ، چشم های شما را آزمایش کرده و تاریخچه پزشکی شما را ارزیابی می نماید.

عوارض جانبی این روند گاهی شامل قرمزی و التهاب می باشد که به سرعت فروکش می کند. پزشک شما ، قطره هایی را بعد از جراحی ، توصیه می کند. استفاده از این قطره ها طبق دستور ، به منظور جلوگیری از عفونت و التهاب ، از اهمیت زیادی برخوردار است.

طول عمر ایمپلنت IOL چقدر است ؟

ایمپلنت های IOL ، از موادی ساخته شده اند که در طول عمر فرد ، هرگز شکسته نمی شوند ، بنابراین خوشبختانه نیازی به تعویض ندارند. با این وجود ، تعویض ایمپلنت ها امکان پذیر خواهد بود.

نتیجه گیری کاشت لنزهای داخل چشمی

با بالا رفتن سن ، پروتئین های شفاف در عدسی های طبیعی چشمان ، تغییر کرده و بخشی از عدسی را کدر می کنند. این مشکل تحت عنوان آب مروارید شناخته می شود که می تواند دید را تار کرده و با گذر زمان آن را دچار آسیب کند. آب مروارید بسیار رایج بوده و علت پیشرو در نابینایی بخصوص در جمعیت افراد پیرتر محسوب می شود.

ایمپلنت لنزهای درون چشمی بطور عادی در طول جراحی آب مروارید استفاده می شود. یک ایمپلنت لنز درست مثل لنزهای تماسی یا عینک های تجویز شده توسط پزشک ، دارای قدرت های تمرکز متفاوتی می باشند.

اگر شما آب مروارید را در چشمان تان تجربه کرده اید یا نزدیک بینی یا دوربینی شدیدی دارید که باعث می شود جراحی لازیک ، گزینه خوبی برای شما محسوب نشود ، کاشت لنز داخل چشمی ، می تواند گزینه ای باشد که ارزش مد نظر قرار دادن را داشته باشد ؛ پزشک متخصص به شما در انتخاب بهترین گزینه برای بازیابی سلامت چشمان تان کمک کرده و توصیه های شفافی را در خصوص گزینه های ایمپلنت لنز متناسب با نیازها و اهداف سبک زندگی تان در اختیار شما قرار می دهد.

کاشت لنزهای داخل چشمی به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

افرادی که شماره چشم هایشان بیش از محدود قابل اصلاح با جراحی لیزری قرنیه مانند لازک ، لیزیک و غیره است ، می توانند کاندیدای مناسبی برای استفاده از این پروسه درمانی باشند.

خانم ها و آقایانی که ضخامت قرنیه کمی دارند نیز می توانند از مزایای این فرآیند استفاده کنند.

ای پروسه عمل برای افرادی که دچار نزدیک بینی و دور بینی زیادی هستند ، مناسب است و به افرادی که دچار دوربینی یا نزدیکی بینی کمی می باشند ، پیشنهاد نمی شود.

هزینه کاشت لنزهای داخل چشمی

هزینه این پروسه به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع لنز است. ویژگی های لنزی که پزشک برای شما انتخاب می کند می تواند تعیین کننده قسمتی از قیمت نهایی باشد.

هزینه کلینیک و چشم پزشک نیز از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت نهایی کاشت لنز دائمی است. عموما کلینیک ها با توجه به خدمات و تجهیزاتی که دارند ، قیمت مشخصی را برای خدمات خود در نظر می گیرند که این تعیین قیمت نیز بخش دیگری از هزینه نهایی را در بر می گیرد. دستمزد چشم پزشک نیز عامل مهم دیگری در تعیین هزینه نهایی است. چشم پزشک این امکان را دارد که با توجه به مهارت ، تجربه و دانش هزینه متفاوتی را به مراجعه کننده ابلاغ کند.

با توجه به این گفته ها نمی توان ، مبلغ مشخصی برای تعیین هزینه کاشت لنز های داخل چشمی ، مشخص کرد. پیشنهاد می دهیم برای اطلاع از هزینه ها ، با کلینیک نورنگاه تماس حاصل فرمایید و سوالات خود از جمله هزینه را به طور مستقیم از اوپراتور جویا شوید.

تماس با کلینیک