درمان تنبلی چشم

 تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال چشمی است که با بروز آن چشمی که به ظاهر سالم است ، دچار کاهش دید مرکزی می شود. در واقع در این شرایط ساختمان ظاهری چشم سالم است اما علی رغم استفاده از عینک هم دید چشم کامل نیست. زمانی که بینایی در یکی از چشم ها طبیعی بوده و در چشم دیگر غیر طبیعی باشد ، آن چشمی که بینایی اش تکامل نیافته به ضعف بینایی دچار شده و پس از مدتی تنبل می شود. این عارضه معمولا در 2 الی 3 درصد کودکان دیده خواهد شد و بهترین زمان برای درمان آن ، دوران نوزادی یا اوایل کودکی است. برای اطلاعات بیشتر از درمان تنبلی چشم در کلینیک چشم پزشکی نورنگاه کرج ، پیشنهاد می دهیم به ادامه این مطلب توجه کنید.

درمان تنبلی چشم

درمان تنبلی چشم چگونه است؟

اولین و موثر ترین قدم برای درمان عارضه مذکور ، این است که به کودک آموزش داده شود که از چشم ضعیف تر خود استفاده کند. بدین منظور می توان به مدت چند هفته یا چند ماه نوعی پوشش به روی چشم قوی تر قرار داد. استفاده از پوشش ممکن است بعد از برطرف شدن تنبلی در چشم نیز لازم باشد تا از برگشت آن پیشگیری به عمل آید. در برخی موارد خاص و در صورت تشخیص چشم پزشک ، به جای استفاده از پوشش مخصوص ، می توان از قطره های چشمی یا عدسی های تار کننده چشم قوی تر استفاده نمود. یکی دیگر از روش هایی که می تواند در درمان این عارضه موثر باشد ، استفاده از تکنیک فعال درمان می باشد. در این روش چشم مبتلا تحریک و فعالسازی می شود. انجام این روش تنها در مطب امکانپذیر بوده و نیازمند مراجعات متعدد بیمار می باشد. نکته قابل توجه این است که پیش از اقدام برای درمان تنبلی چشم ، باید مشکلات زمینه ای چشم برطرف شوند. ( اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید توسط عمل جراحی )

علت تنبلی چشم چیست؟

قدم اول در درمان تنبلی در چشم ، دریافت علت آن است. در بیشتر مواقع علت تنبلی در چشم ، به صورت ارثی از والد به فرزند رسیده است. در طی بررسی کلی علت این عارضه به سه دسته تقسیم می شود. هر یک از این موارد را در ادامه شرح می دهیم:

  • استرابیسم یا انحراف چشم

افرادی که دچار تنبلی در چشم هستند ، ممکن است به انحراف چشم نیز دچار باشند. استرابیسم زمانی ایجاد می شود که کودک برای فرار از دو بینی ، از چشمی که بینایی کامل تری دارد ، استفاده می کند. این موضوع سبب می شود چشم ضعیف تر منحرف شود و انحراف در چشم ایجاد کند.

  • عیوب انکساری

عیوب انکساری ، در افرادی ایجاد می شود که دچار دور بینی ، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم هستند. در چنین شرایطی چشم ضعیف تر ، به اصطلاح تنبل می شود. اما اگر عارضه های گفته شده در هر دو چشم وجود داشته باشد ، تنبلی در هر دو چشم ایجاد می شود. برای درمان تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری لازم است هر چه سریع تر به چشم پزشکی معتبر مراجعه کنید.

  • ایجاد مسدودیت در مسیر بینایی

افرادی که پلک افتاده دارند ، یا دچار آب مروارید ، کدورت قرنیه و عارضه های دیگری هستند که قسمتی از دید آن ها را مسدود کرده نیز ، می توانند دچار تنبلی در چشم شان شوند. اگر فردی به دلیل مسدودیت در مسیر بینایی ، دچار تنبلی در چشم شود ، این حالت از آمبلیوپی را در شدیدترین حالت خود تجربه می کند. بنابراین بهتر است ، برای درمان عارضه ایجاد شده ، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند.

درمان تنبلی چشم بزرگسالان

افرادی که در بزرگسالی دچار عارضه مذکور می شوند ، بعد از تشخیص اپتومتریست و چشم پزشک در کلینیک نورنگاه کرج ، می توانند از عینک مناسب ، لنز و حتی در مواقعی از قطره های چشمی استفاده کنند. قطره های چشمی مخصوص می توانند تاری را از بین ببرند و شفافیت در تصویر ایجاد کنند. تمرینات بینایی از دیگر راه های درمان است. این تمرینات توسط چشم پزشک با ارائه می شود و می تواند به درمان عارضه مذکور در افراد بزرگسال کمک کند.

بهترین زمان برای درمان تنبلی چشم کودکان

گرچه چشم های نوزادان از همان بدر تولد مورد معاینه قرار می گیرد ، اما بین سنین 3 تا 4 سال ، معاینه های دقیق تری در چشم انجام می گیرد و بعد از پایان این سن در سنین 5 سالگی ، معاینات چشم کودکان مانند بزرگسالان انجام می شود. بهترین زمان برای تشخیص و درمان دقیق بینایی چشم ، قبل از 6 سالگی است. خوشبختانه ایران در زمینه علم چشم پزشکی پیشتاز است و می توان با تشخیص به موقع و سریع این عارضه را در کودکان درمان کرد.

درمان تنبلی چشم با لیزیک

افرادی که دچار تنبلی در چشم هستند ، مغزشان از بینایی یک چشم برای بینایی چشم دیگر کمک می گیرد. این عارضه که باعث تنبل شدن چشم ضعیف می شود ، به طور معمول با لیزیک قابل درمان نیست. البته گاهی موارد استثنا هم وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می دهیم ، برای اطلاعات بیشتر ، به بهترین چشم پزشکی کرج معاینه کنید و درباره درمان این عارضه اطلاعات دقیق تر و البته تخصصی تری کسب کنید.

  • نکته

باید بدانید که درمان تنبلی چشمی که بر اثر انسداد مسیر بینایی پدید آمده تنها در صورت تشخیص و درمان عوامل زمینه ای در دو تا سه ماه اول زندگی موفقیت آمیز می باشد. از عواملی که در موفقیت روند درمان موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. شدت تنبلی
  2. سن کودک در زمان شروع درمان
  3. علت پدید آورنده

عوارض ناشی از عدم درمان تنبلی چشم

  • از بین رفتن دید سه بعدی
  • بروز نقص بینایی شدید و دائمی در چشم تنبل
  • در صورتی که چشم سالم به بیماری به خصوصی مبتلا شود ، امکان نابینا شدن دائمی فرد وجود دارد.

روش های تشخیص برای تنبلی چشم :

در مواردی که دلیل اصلی تنبلی چشم در کودکان به علت انحراف چشم آنان باشد توسط والدین به راحتی می توان روند تشخیص را سپری کرد. اما در مواردی که این بیماری به دلایل انکساری به وجود بیاید باید در قدم اول بینایی سنجی را انجام دهید که انجام این روند برای خانواده ها امری سخت خواهد بود. امروزه برای پیشگیری از ابتلا کودکان به تنبلی چشم فرزند را از 5 الی 6 سالگی به معاینات مکرر چشم می برند که از میزان سلامت دید آنان اطمینان حاصل کنند.

پیامدهای عدم درمان تنبلی چشم عبارتند از :

به طور طبیعی روند درمان هر نوع بیماری به تعویق بیافتد می تواند عارضه های را برای فرد به همراه بیاورد در نتیجه بهترین راهکار برای درمان تنبلی چشم اقدام سریع جهت بهبودی می باشد. هرقدر شما در سنین جوانی به درمان این عارضه بپردازید طبیعتا درمان برای شما بهتر و سریعتر جواب می دهد. در صورت عدم درمان این بیماری عوارضی همچون :

  • انحراف چشم : این مشکل می تواند به صورت دائمی در فرد به وجود بیاید.
  • دید مرکزی : در صورت عدم بهبود این عارضه ممکن است که بر روند تکامل دید مرکزی بیمار تاثیر بگذارد.

چه زمانی بهتر است که جهت درمان تنبلی چشم به متخصص مراجعه کرد :

این بیماری در هر سنین احتمال دارد به وجود بیاید. در بزرگسالان خب طبیعتا فرد دچار اختلال در دید و سرگیجه هایی می شود که فرد متوجه بروز مشکل در چشم خود شده و به دکترچشم پزشکی در کلینیک نورنگاه کرج مراجعه خواهد کرد. اما به عمده بیماران را کودکان تشکیل می دهند که بهتر است برای درمان همواره فرزند خود و حرکات او را تحت نظر قرار دهید که در زمان مناسب و در سنین پایین متوجه رفتار های او شوید. اگر در یک چشم کودک خود متوجه عدم تمرکز شدید یا دید او با اختلال همراه بود بهترین راه کار مراجعه سریعه به چشم پزشکی خواهد بود.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب درباره درمان تنبلی چشم ، نکات مهمی را ارائه دادیم. در آخر پیشنهاد می دهیم اگر شما یا عزیزانتان درگیر این عارضه هستید ، هر چه سریع تر به بهترین چشم پزشکی کرج ، مراجعه کنید. همچنین می توانید برای آن که نکته را از دست نداده باشید ، با کلینیک چشم پزشکی نورنگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با کلینیک